نقد و بررسی

سریال هایی که اوج و سپاه سرمایه گذار آن بودند

سازمان اوج و سرمایه گذاری

سریال هایی که شرکت اوج تهیه کننده آن بوده است فراوانند. در این بخش به آنها می پردازیم.

شرکت اوج هر اندازه در تولید فیلم به خوبی عمل عمل کرده، در صنعت ساخت سریال  به مقامی« مورد قبول» نرسیده است و اکنون چشم امیدش به« آقازاده» است. فیلم های« بادیگارد»،« به وقت شام»،« ایستاده در غبار»،« تنگه ابو قریب»،« ۲۳ نفر» و… از ساخته های به نامی هستند که برای« اوج» موفقیت و مقام ومنزلت به همراه آورده اند. این قضیه، ولی برای سریال های اوج اتفاق نیافتاده است و هنوز تولیدی قابل دفاع در کارنامه اش وجود ندارد.« پایتخت ۵» یک مورد استثنا است و درست نیست موفقیت آن را به طور کامل به پای کارهای اوج بنویسیم. سریال پایتخت خودش از قبل شناسنامه دار و تثبیت شده بود که شرکت اوج تنها در یک فصل آن سرمایه گذاری کرد.

سریال اقازاده

با همچین گذشته ای، اهمیت« آقازاده» دوبرابر می شود. چنانچه این سریال در شبکه خانگی به یک اثر موثر و جنجالی تبدیل شود، راه جدیدی در تولید سریال برای شرکت اوج ایجاد می شود.« آقازاده» به نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا تولید شده است که کارنامه ای خوب و درخور در حوزه ساخت سریال دارد:نردبام آسمان، قلب یخی، انقلاب زیبا، تنهایی لیلا، پدر و بر سر دو راهی، تولیدات حامد عنقا هستند که هم وقتی پخش می شدند پرمخاطب بودند و همچنین حاشیه های زیادی داشتند که قابل بحث و تامل هستند.

اکنون و آنطور که پیداست ،« آقازاده» نه تنها پتانسیل جذب بالایی را دارد که فرامتن آن موضوعی بسیار مهیج تر است! این دو خصوصیت سبب می شود سریال، تولیدی منفعل نباشد و این درست همان موضوعی است که اوج احتیاج دارد. احتمالا یکی از انتقادات به شرکت اوج این بوده که بخش شبکه خانگی را فراموش کرده و زمین رقابت را برای« دیگران» خالی کرده است. از طرفی، انتقاد شده بود که چرا از توانایی سریال برای نقد کردن موضوعات اجتماعی استفاده نمی کند.« آقازاده» اکنون کلیه ویژگی ها برای اینکه شرکت اوج در مرکز توجه قرار گیرد را دارد.

نزدیک شروع پخش سراسری« آقازاده» در شبکه خانگی، کارنامه تولید اوج را بررسی کرده ایم تا معلوم شود این کمپانی با چگونه گذشته ای به« آقازاده» رسیده است.

آقا زاده

« آقازاده» سوژه  های داغ و موارد جذابی را هدف گرفته و پرونده های دارای التهاب اجتماعی را مبدل به یک سریال درام کرده است.  میتوان گفت از« آقازاده» تحت عنوان   سریالی سیاسی یاد می شود که عاشقانه هایی را درون خود جای داده است. این دو خصوصیت توانایی این را دارند سریال را کمک کنند و همزمان مخاطبان سخت پسند و مخاطبانی با دائقه عمومی را با خود همراه کند. کارنامه حامد عنقا بیانگر این است که او راه سرگرم کردن بیننده را بلد است و می داند چگونه مفهوم های گوناگون را در قالب یک سریال جذاب تعریف کند. این موضوع را در سریال پدر هم دیدیم؛ هر چند نقد های فراوانی به شیوه و نحوه تعریف و پرداخت قصه آن سریال وارد بود و بازیگران کم سن و سالش حاشیه های زیادی ایجاد کردند، ولی به هر حال پربیننده بود. به جز همه این مورد ها که ذکر شد، ترکیب بازیگران را فراموش نکنیم که« آقازاده» را مبدل به سریالی پرستاره کرده است. سریال« آقازاده» نخستین تولید شبکه خانگی اوج است.

گیله وا

« گیله وا» با داستان قیام جنگل و کشتار های های انگلیس در ایران تولید شده است. این سریال بار ها برای روی آنتن رفتن آماده شد، ولی پخش آن هر سری به دلیلی عقب افتاد؛ و یکی از این دلایل  حاشیه ی منتشر شدن فیلمی از یکی بازیگرانش در خارج کشور بود. با این وجود« گیله وا» سریالی متوسط بود که در زمان پخش با استقبال بالا بینندگان روبه رو نشد.

مینو

« مینو» موضوع بیان قصه اتفاقاتی است که در خرمشهر در روز های انتهایی اشغال شدن رخ می دهد. در این سریال بخشی از مقاومت و تلاش مردان و زنان برای آزاد سازی خرمشهر روایت و تصویر سازی شده است.« مینو» سریالی متوسط  و معمولی است و باوجود خصوصیات مثبت و درون مایه مثبت تبدیل به یک اثر ماندگار نشد. سریال« مینو» اثری فاخر است که توانایی این را داشت که مخاطبان وسیع تری را درگیر کند. در حالی که قسمت نهایی سریال به شکلی ساخته شد که بیننده منتظر سری دوم این سریال نشسته بود، دیده ها این احتمال را قوی می کند که از طرف عوامل تمایلی برای ادامه سریال نیست.

در میان خاکستر

« در میان خاکستر» داستان زندگی شهید مهدی آلبوغبیش، نخستین منتخب شورای شهر خرمشهر را تعریف می کند. او جزو مبارزانی بود که در مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر بر علیه متجاوزان بعثی ایستادگی و دفاع کردند…« متوسط» کامل ترین و به جا ترین صفت برای بررسی و نمره دادن به کیفیت این سریال است و سریال« در میان خاکستر» موفق نشد جایگاه بالایی در بین مخاطبان به دست بیاورد. ممکن است بسیاری از بینندگان تلویزیون حتی نامی از این سریال به گوششان نخورده باشد.

پایتخت 5

« پایتخت ۵»  به عنوان یکی از برترین فصل های این سریال جذاب یاد می شود. قصه این فصل سریال از شمال ایران آغاز شد، به ترکیه رفت و در سوریه به پایان رسید. سیروس مقدم و محسن تنابنده در جایگاه کارگردان و نویسنده، تعریفی گیرا و ملتهب از جنایت های داعش به تصویر کشیدند.« پایتخت ۵» مبدل به سریالی پرمخاطب شد که سراسر ایران اسمش بر زبان ها افتاده بود! این سریال به خاطر وجود حمایت اوج توانست از بعضی خطوط قرمز عبور کند. حمایت مالی اوج از« پایتخت ۵» باعث شد به سریالی با پروداکشن بسیار بزرگ تبدیل شود.

سر دلبران

« سر دلبران» بحث وجودیت ایمان مردم در حال حاضر امروز جامعه است. این مفهوم بزرگ در سریال به شعاری ترین روش ممکن قصه گویی شد. سریال سر دلبران هم جذابیت دراماتیک نداشت تا توانایی جذب مخاطب را داشته باشد. « سر دلبران» درمدت زمانی بسیار زیاد تهیه شد، اما نتیجه ی کا سریالی ضعیف بود.

آسمان من

« آسمان من» بر پایه داستان پرونده های واقعی دهه ۶۰ با موضوع امنیت پرواز تهیه و تولید شد. این مجموعه داستان های جذابی داشت و در هر اپیزود یک قصه را تعریف می کرد. بحث فرآیند تولید سریال هم بر کیفیت بصری آن تاثیر بسیار مثبتی داشت.« آسمان من» بینندگان وسیعی در پخش سری نخست نداشت. ولی در بازپخش، مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و استقبال خوبی از سمت آنها به دست آورد. این سریال شروع خوبی برای اوج به حساب می آید، ولی در ادامه این موفقیت آن شکل که باید وشاید ادامه پیدا نکرد.

 

Click to comment

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر طرفدارها

To Top