نقد و بررسی

به پیانیست شلیک کنید | نقد و بررسی موج نو

به پیانیست شلیک کن

دومین اثر سینمایی تروفو  به پیانیست شلیک کنید  تفاوت های بسیاری با نخستین اثرش  چهارصد ضربه  دارد ولی معتقد بودن  به اصول تعریف شده برای موج نویی ها در این فیلم نیز مثل بقیه فیلم هایی که در دوران اولیه فیلمسازی اش تولید کرده است کاملا مشهود است. اصولی که هم در تعریف و پرداخت و هم در اجرا و همبستگی نماها خودنمایی می کنند. بعضی اوقات خیلی این روش ها و فوت کوزه گری ها را در مسیر قابل لمس تر شدن جمع بندی فیلم نمی بینیم و انگاری پا فشاری هستند بر شکستن و تجربه کردن تکنیک های متفاوت فیلم سازی و راه های جدید در بیان سینمایی ، ولی محیط به پیانیست شلیک کنید و مختصات داستان این قابلیت را دارد که می تواند بازی گوشی های تروفو را هم پوشانی کند و به عنوان عنصری قابل پذیرفتن به معرض نمایش بگذارد. از همان سکانس اول به پیانیست شلیک کنید که روبه رویی دو آدم غریبه در خیابان به بحثی جدی در خصوص عشق و زندگی زناشویی کشیده می شود ولی روبه رویی دو برادر پس از چهار سال آنچنان که باید به بحث جدی و مطلوبی نمی رسد درک می کنیم که باید در فیلم به پیانیست شلیک کنید منتظر نگاهی متفاوت به انسان ها و روابطه های آنها باشیم. شخصیت محوری قصه به پیانیست شلیک کنید ، چارلی ، ادوارد یا هر اسم متفاوت دیگری که در طول فیلم پیدا می کند ، به مثال های معمول داستان های گانگستری شباهتی ندارد و در حتی در مثال های عشقی هم جای نمی گیرد. با وجود اینکه صدای راوی فیلم که به صورت تداوم دار در طول فیلم از احساساتش در موقعیت های گوناگونی پرده بر می دارند و نمایان می کند ولی باز هم آنچه از ورود به درون این شخصیت انتظار داشتیم برآورده نمی شود و نکته جالب قضیه این است که تضاد بین میل قلبی و عمل ادوارد ( چارلی ) بیش تر از هر جای دیگر در نریشن ها خودنمایی می کند. در نتیجه فیلم ساز این ترفند را جدای از کارکرد معمول و همیشگی اش برای پوشش قسمت هایی از روایت که نمایش آن ها نه چندان مهم و غیر ضروری یا وقت گیر است استفاده کرده است و تضاد های درونی کاراکتر خود را با استفاده از آن تصویر می کند. .

نقد فیلم به پیانیست شلیک کن

قسمت ابتدایی به پیانیست شلیک کنید با ورود برادر ادوارد که مشکلی برایش ایجاد شده است و از دست چند گانگستر در حال فرار هست آغاز می شود ولی به پیانیست شلیک کنید بر خلاف آنچه مخاطب انتظار دارد و آن انتظاراتی است که از دیدن چندین باره ی یک نوع خاص روایت به وجود می آیند  حرکت کرده و با گذشتن از این مانع قصه ای عاشقانه را بین او و خدمتکار رستوران شروع می کند. بعد از آن درست در حالی که این رابطه در حال تکمیل شدن است و شخصیت ها آماده ی ورود به مرحله ای تازه از پیوند احساسی با یکدیگر هستند داخل یک فلش بک نسبتا طولانی مدت می شویم تا گذشته ی چارلی که تا این لحظه بسیار مبهم بوده است نمایش داده شود. در نتیجه به پیانیست شلیک کنید بازهم انتظارات را نقش بر آب کرده و روایت دیگری را از گذشته شروع کرده و تعریف می کند. کاربرد نریشن ، تغییرات طولانی و پشت هم در مسیر روایت و نقطه گذاری ها و قطع هایی که بر خلاف انتظار هستند و فلش بک استفاده شده در میانه ی فیلم همه از آن دسته ترفند هایی هستند که برای تروفو در آغاز دوران فیلمسازی اش بسیار مهم بوده اند و کمک می کردند تا راه های جدید تر و آزادانه تری برای روایت ایجاد شود. در فلش بک مشاهده می کنیم که چارلی سال های دور معشوقه ای داشته که برای پیشرفت کردن او در شغلش او شروع به فاحشگی کرده و بعد از آن در حالی که نمی توانسته این موضوع را در خود هضم کند خودکشی می کند.همین مسئله انگیزه ای می شود تا منش چارلی در رابطه ی عاشقانه ای که امروز در گیر آن است عکس آنچه گذشته بوده است و در صدد جبران اشتباهاتش بر می آید ، این بار چارلی برای دختر مورد علاقه اش می جنگد و دستش به خون آلوده می شود ولی سرنوشت قابل پیش بینی نیست ، برادری که در آغاز به پیانیست شلیک کنید مشکلات خودش را وارد زندگی او کرده بود و در این بین خیلی خبری از او نبود در انتها بازهم سر و کله اش پیدا می شود. چارلی یکبار دیگر عشق زندگی خود را در جنگی که به هیچ وجه ربطی به او نداشته است از دست می دهد ، و یک بار دیگر خودش میماند و پیانوی دوران تنهایی اش.

تروفو با نشان دادن انگیزه ی شخصیت محوری اش در فلش بک میانه ی به پیانیست شلیک کنید با راهی جدید تر ، همان منطق علت و معلولی کلاسیک را در ایجاد کردن انگیزه های چارلی استفاده می کند ولی زندگی تبعیتی از علت و معلول ندارد و تنها ماندن چارلی در پایان یک بار دیگر خلاف عادت همیشگی عمل کرده و همه معادلات را جا به جا می کند. . ترفند و روش هایی که تروفو استفاده کرده است سبب شده به پیانیست شلیک کنید فیلم جذاب و خوبی از آب در بیاید و نگاه فیلم ساز به مسائل و موضوعاتی مثل تقدیر و سرنوشت هم در این نوع طرح قصه گویی ، به آسانی جای خودش را پیدا کرده و بدون بی راهه رفتن از مسیر فیلم ، به قسمتی از دنیای جذاب آن تبدیل می شوند. به پیانیست شلیک کنید یکی از بهترین و برترین مثال های موجود از دسته فیلم های موج نو است چرا که دقیقا همان ارکان های اساسی سینما را که برای ارتباط گرفتن همه جانبه مخاطب و فیلم جزو ملزومات است در طرح و ساختاری جالب توجه و متفاوت در نوع خود به نمایش می گذارد و پیشنهادات جدیدی برای قصه  گویی که تکیه بر به قابلیت های مخصوص به سینما مطرح می کند.

Click to comment

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر طرفدارها

To Top